úterý 18. června 2013

Les is not dead

"Fuj, hele, podívej, ten les už je celej sežranej." - běžná konverzace šumavských výletníků.

Ale mně teda rozhodně "fuj" nepřijde. Je to přece normální. Normální koloběh, obnova, změna.. Lidi se chtějí dívat jen na "hezké" věci. Před tím "ošklivým" raději utéct nebo zavřít oči.
Ještě nedávno jsem na kůrovce neměla jasný názor. Ale teď vidím, že to funguje. Kůrovec omlazuje les. A když jste uvnitř, je to nádhera. Zetlelé stromy, na kterých rostou stovky nových. A nejen ty. Narazíte i na rostliny, které se jinde nevyskytují, nemají pro svoji existenci podmínky. Pro mě nejpřekvapivější zážitek - tisíce kapradin, které vyrůstají díky zadržené vlhkosti na spadaných stromech. Byly mi po ramena. Bylo to skvělý!
Možná se nedožijem vysokých statných smrků, ale proč bysme měli? Příroda ví, co chce...






Poledník

"...a tento nevídaný, neslýchaný blahobyt, tento život plný práce, ale také plný rozkoše, přinesl jim drobný brouček, pravý zlatohlávek, požehnané zvířátko, které podvrátilo starou Šumavu a jemuž učenci dali jméno kůrovec!" 
Karel Klostermann: V ráji šumavském

2 komentáře:

  1. kapradiny po ramena by se mi taky líbily:), tam ses měla vyfotit!

    OdpovědětVymazat
  2. jojo, taky to tak mám. Než jsem vlezla dovnitř, tak bych to nikdy neřekla, ale je to přirozený koloběh. Helena

    OdpovědětVymazat

Vánoční slavnost

Součástí letošní slavnosti bylo představení tří projektů, na kterých děti tři měsíce pracovaly. Kluci a holky z projektu Vaření a pečení pře...