sobota 23. března 2013

Quinoa

Znáte quinou? Já jsem ji neznala. Botanický název quinoi je Merlík čilský a je využíván jako obilovina. Jak název napovídá, pochází z jižní Ameriky, kde ji pěstovali už staří Inkové a díky své vysoké nutriční hodnotě se řadí k rostlinám s nejvyšším podílem bílkovin. Díky svému podílu hořčíku, fosforu, železa a vitamínu B2 prospívá lidem trpícím migrénami, jako celozrnná potravina obsahující vlákninu pomáhá se snižováním krevního tlaku, a je prevencí proti kardiovaskulárním onemocněním, rakovině nebo cukrovce. Podle čínské medicíny prospívá celému tělu, hlavně ledvinám, na něž má energizující účinek. Neobsahuje lepek a je velmi lehce stravitelná. Narozdíl od pšenice a rýže obsahuje vyvážený soubor aminokyselin, což ji zařazuje mezi neobvykle komplexní potraviny.

Jako většina obilovin, nabývá quinoa během vaření na objemu (je proto důležité dodržet podíl 1:2 - quinoa : voda) a vaření zabere cca 15 minut. Správně uvařená quinoa připomíná kuskus, ale na rozdíl od něj lehce křupe.

Quinou jsem koupila v DM, ale běžně ji seženete v obchodech se zdravou výživou.

Zeleninová polévka z quinoi

  • půl hrnku quinoi (spařit horkou vodou, aby nebyla hořká)
  • zelenina (cibule, mrkev, celer, petržel, pórek) - podle chuti
  • vývar
  • sůl, pepř
  • čerstvý koriandr
  • citronová kůra
  • chilli paprička

Zeleninu jsem osmahla na másle, přidala spařenou quinou, vývar a vařila do změknutí quinoi. 
Exotický nádech přidá polévce nasekaný čerstvý koriandr a trocha citrónové kůry (nevěřila jsem, jak může být v polévce dobrá) a případně chilli paprička (dochutila jsem až na talíři kvůli dětem).



4 komentáře:

  1. Znám, taky z DM:-). A někdy ji používám k zahuštění polévek, někdy jako přílohu (místo rýže) a někdy se zeleninou jako kus kus. Výborná věc... Ale že je takhle zdravá, to jsem ani nevěděla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alnatura má skvělé výrobky. Jsem zvědavá, co objevím dál. Jen ty ceny teda:)

      Vymazat
    2. Všecko, co je dobré (zdravé), eco nebo bio, tak pořád jen zdražují. Divím se. Myslela jsem, že přednostně se má chránit zdraví i naše Země.

      Vymazat
  2. Luci, quinoi neznám, děkuju za tip i za inspiraci ... určitě ji vyzkouším .... Marki

    OdpovědětVymazat

Vánoční slavnost

Součástí letošní slavnosti bylo představení tří projektů, na kterých děti tři měsíce pracovaly. Kluci a holky z projektu Vaření a pečení pře...