pátek 28. února 2014

Večerníčkov

Holky milujou večerníčky - to je bez debat. A tak vznikla tahle série kartiček, podle kterých jsme vymyslely i několik variant her.

Kdo je kdo?

Obdoba známé logické hry pro dva hráče. Cílem je zjistit, na kterou pohádkovou postavu si protihráč myslí. Kartičky tedy potřebujeme 2x a hned se nám ke hře hodí i "cosi černé plastové".

Začínáme tedy tím, že si každý vyskládáme postavy tak, aby nebylo vidět do karet. První hráč si určí postavu, kterou si dá stranou (do první řady, myslí na ni,...). Druhý se snaží jednoduchými otázkami a postupným vyřazováním dopátrat výsledku. Na otázky smí první hráč odpovídat pouze ano - ne (např. Má na hlavě klobouk? Je to zvíře? Směje se? Má kamaráda Ferdu Mravence?). Ptáme se do té doby, dokud nám nezbyde poslední kartička.

Rozvíjíme slovní zásobu a logický úsudek.

























Kdo s kým?

Další aktivitou může být tvoření dvojic, trojic,... zkrátka kdo ke komu patří. A možné přiřazení k číslicím.


Pexeso

Jaké jsou tvé nejoblíbenější pohádkové postavy? Zahraj si s nimi pexeso....

Stejné znaky

Roztřiď na zvířata a lidi. Co podle tebe nepatří ani do jedné skupiny?





Pod Ferdou je tma

Pracujeme jen s jedním balíčkem karet a pouze s páry. Začneme tím, že připravíme kartičky bez účasti dítěte. První kartu, např. Ferdu, dáme před sebe. Vezmeme Berušku (protože patří párově k Ferdovi) a pod ni umístíme jinou kartičku (např. Spejbla). Dál potom kamkoliv umístíme Hurvínka a pod něj....to už je na Vás. Takto připravíme celou hru. Dítěti ukážeme, odkud má začít (do Ferdy) a vysvětlíme princip hry: 

Hledáme vždy párovou postavu. Jakmile ji najdeme, utvoříme pár a dáme na hromádku. Pod kartičkou je další postava (vlastně takový návod, koho máme hledat dál). A podobně až do konce.






















A jestli ty kartičky náhodou taky potřebujete, ráda vám je pošlu. Napište mi jen, jaký večerníček je ten váš:).


čtvrtek 27. února 2014

A-E-I-O-U

Zvoní zvonek. Jdu otevřít a tam stojí Lucka s hromadou černého plastového čehosi: "Vymysli, co 
z toho udělat, máme toho v práci hodně a vyhazuje se to. Já to pak od tebe obšlehnu." :)

Včera jsem laminovala kartičky (Ježíšku, ještě jednou díky díky za tak přenádherný a přeužitečný dárek.) a po vystřižení mi zbylo dost okrajů - pruhů. Nastříhala jsem je, centrofixem popsala a máme písmenka.

A Luci, máme na ně i stojan.






















A teď výzva pro všechny ostatní. Jestli máte něco, co se vám nezdá, přineste k nám, mně se to určitě zdát bude:)

středa 26. února 2014

Vernisáž

Technika, která zabrala. Moje sbírka tácků z pěnového polystyrénu (z různých potravin) konečně našla uplatnění. Nejprve je potřeba vyrýt obrázek tužkou. Potom válečkem nabarvit - a nakonec přitisknout čtvrtku. A pak opakovat a opakovat, dokud má umělec zájem tvořit.

Následovala prodejní vernisáž (pro tátu) - perlička nadšení nakonec. Vlastně ne, největší perličkou byly ty palačinky. A ty tu nejsou:)





úterý 25. února 2014

Moje radosti

... z posledních dní. Jsem ráda za každou chvilku, kdy svítí slunce. Moc dobře si uvědomuju ten rozdíl oproti loňsku. Betka je trochu marod, takže se ven dostaneme jen chviličku, ale stojí to za to.

první jarní od Míši

Včera jsem sela papriky. Mám letos čtyři druhy, mezi nimiž i dva druhy Habanero (Jen lehce jsem si asi za 3 hodiny po setí sáhla na rty a měla jsem zábavu až do večera:)

Omyvatelná taštička jako dárek od Gabči a vstupenky, které mám díky Stáně.

A moje dvě nosičky, které mám díky Petrovi:)

čtvrtek 20. února 2014

Ze včerejší přednášky

...a setkání s terapeutkou, spisovatelkou, malířkou a učitelkou - Zdeňkou Jordánovou. 

"...a tak pokračoval ve své cestě. Šel dál ulicí nacpanou kolemjdoucími lidmi, ale přesto sám a sám. Tak tohle Sirínek netušil. U nich doma nebylo ani zdaleka tolik obyvatel jako tady na Zemi, ale se všemi měl Sirínek spojení. Mohl na ně pomyslet a oni to hned poznali a pomysleli na něho. Mohl se na ně usmát a oni to hned cítili a usmáli se na něho též. Byli vděčni za laskavou pozornost a rozvíjeli ji dál. Mohl se jich dotknout, obejmout se s nimi, povídat si s nimi. To všechno doma mohl. Nikdo se ničemu nebránil a nedělal nic zbytečně. Obyvatelé jeho domova udržovali spolu láskyplné spojení...Už od malička se to učili...
Tady na Zemi se ale dospělí o svoje děti báli. Chránili je před vším, co bylo kolem. Před lidmi, před světem a nakonec i před spojením se sebou samými."

JORDÁNOVÁ, Z. Sirínek na cestách. Praha: Nakladatelství Vodnář, 2012. 117s.







středa 19. února 2014

Kam s ní?

To je otázka, kterou si pokládám při pohledu na vysněnou kabelku, kterou mi včera přinesla Gábi. Je nádherná, přesně takovou jsem chtěla. Ale teď musím vymyslet, kam ji budu nosit:) Hned jsem si k ní udělala náušnice.

Při té příležitosti (myslím příležitost návštěvy) jsem zkusila muffiny s novým (částečně svým) receptem. Předčily moje očekávání. Snažím se úplně vyřadit z našeho jídelníčku mléko (začala jsem tím, že si ho nedávám do kafe). Na pudinky, kaše a teď už i na pečení používám rýžový nápoj. Změnu chuťově nikdo nezaznamenal.

Muffiny

  • 175 ml rýžového nápoje
  • 150 ml oleje
  • 50g ovesných vloček
  • 70 g hladké mouky
  • 50 g celozrnné mouky
  • 75 g třtinového cukru
  • 1 prášek do pečiva
  • lžička skořice
  • 1 vejce
  • 1 nastrouhané jablko
  • špetka soli
Doprostřed jsem ještě přidala třešně, které jsme měli zamrazené z léta.







úterý 18. února 2014

Disney ala Waldorf

Madlenka má panenku od Disneyho. Anežka ji chce taky. Tak to by zatím mohlo stačit. Než ji začne zajímat zase něco jiného.

Betka je fascinovaná hlavně eeeónem (=chameleonem). I když vypadá trochu jako žába a dinosaurus v jednom, dal mi zabrat.






pondělí 17. února 2014

O tom, jak Marjánka čekala na svůj den

Tak v tolik hodin se narodila. Přesně rok poté, co se narodil Vítek. Máme Marjánku! (ne konkrétně my, ale chápete, my všichni:)) A ten příchod tedy rozhodně nebyl nuda, nuda, šeď, šeď. Všechno hezky promyslet, dostatečně vyčkat, trochu zdramatizovat,  nesmí chybět napětí a pak - příchod se vší pompou.  

Marjánko, ať jsi zdravá! Máš nádhernej start...


neděle 16. února 2014

To dáme!

Tenhle týden bude trochu náročnější. Organizačně i zdravotně. Ale my to dáme!

Pomalu si dávám dohromady seznam semínek a sazeniček na balkon i chalupu. Nemůžu se dočkat. Naší hlavní akcí je letos domeček pro děti na zahradu. Akce ne až tak úplně moje, ale důležité je umět delegovat, že:)



sobota 15. února 2014

Tisíc zvířat

Doslova. Vyrazili jsme na křest nového CD kapely Sto zvířat. Jejich nová koncertní šňůra se jede ve dvou časech - v 15 hod. pro malé děti a ve 21 hod. pro velké děti. Vybrali jsme si první termín. Sešli jsme se tam se sedmnácti našimi známými a kamarády se čtrnácti dětmi - takové malé sci-fi. Normálně jsme se šli pobavit. Paráda:) Jen při východu ven (stále za světla), jsem si trochu připadala, jak když jsem vypadla nad ránem z nějakého užaninevímjakého klubu.

Začalo to dobře. Kapela nás přivítala s naší Betkou v náručí. Prý se ztratila. Jsem ráda, že ví, co má dělat, když si myslí, že je ztracená. 
Po koncertě se šla Any dotázat na obrázek ke stánku se suvenýry, kde má ten tlustý chlapeček tu včelu v kalhotách, jak zpívají  v písničce. Dostala podpisy na ruku a uznala, že mýt se rozhodně nebude.







pátek 14. února 2014

Busy bags - čeština

Tak jsme se dostaly do dalšího levelu. Busy bags se zaměřením na češtinu pro malé školáky. Tentokrát jsem vše vyráběla 22x.

Moje aktivita se zaměřuje na skládání vět pomocí kostek. Děti (samy nebo ve skupince) hodí všemi kostkami najednou a tvoří větu (smysluplnou nebo legrační).

Varianty:
  • Děti se mohou při hodu střídat.
  • Každé dítě hází jinou kostkou.
  • Věty tvoří společně.
  • Věty tvoří každý sám na papír.
  • K hodu kostkami si ještě vylosuje interpunkční znaménko a utvoří příslušný druh věty.
  •  Děti pracují se stejnými slovy, ale každý si otočí jiné interpunkční znaménko.
  • Na větu, která se dětem líbí nejvíce, vymyslete příběh.
  •  Zapojte všechny vytvořené věty do příběhu.
  • Dítě může větu předvést a ostatní hádají, co by to mohlo být.
  • Větu může kreslit.
Pozn.
Slova na kostce s příslovečným určením místa jsou vyjádřeny pouze podstatným jménem. Je na dítěti, jakou předložku si zvolí (do města, za město, k městu,…).
Ne vždy lze použít všechna slova najednou (např. při otázce).


Starší děti můžou určovat slovní druhy, větné členy, druhy vět.


Určování rodu a životnosti.



čtvrtek 13. února 2014

středa 12. února 2014

Mísení

Nedávno jsem dostala od Stáni několik zásobníků na zkumavky. Denní odpad z odběrové místnosti. Prý, jestli je chci. Ještě jsem sice nevěděla na co, ale určitě jsem je chtěla:)  A o víkendu jsem na to přišla.

Potřebujeme:
  • polystyrenové zásobníky (Zkuste zaťukat na odběrovou místnost.)
  • kapátko (Při té příležitosti se zastavte v lékárně - cca 10 Kč.)
  • potravinové barvy
  • sklenice s vodou
Nejprve jsem do všech otvorů v zásobníku nalila vodu (alespoň do půlky). Do horní řady jsem namíchala pomocí špejle základní barvy - červenou, žlutou, zelenou, modrou, černou (z "turka"), hnědou (z rozpustné kávy). A potom už jsem nechala pracovat holky. Míchaly si libovolně, zjišťovaly, jak vznikají světlé a tmavší tóny, která barva se dá s kterou míchat. Skvěle se doplňovaly a pomáhaly si. Když se např. povedl hezký odstín Betce, dovolila Anežce, aby si ho taky nasála do kapátka a použila do své palety. Když z některé dírky ubyla voda přenosem jinam, doplnily jsme kapátkem vodu ze sklenice. Tím nám taky mohly vznikat odstíny světlejší.

Opravdu mě překvapilo, jak dlouho jim to vydrželo...